10 december 2009: Onderweg van Beijing naar Chengdu

De Beijing-Kunming (Jing-Kun) Tolweg

Sinds begin jaren negentig is men in China begonnen met het aanleggen van tolwegen door het hele land. Over het algemeen zijn dit zeer goed onderhouden vierbaanswegen die duizenden kilometers overbruggen.

Zo maakten wij gebruik van de Jing-Kun Tolweg, die begint in Beijing en 3267 kilometer verder eindigt in Kunming in de zuidwestelijke provincie Yunnan. Wij reisden niet helemaal tot aan Kunming, maar tot aan Chengdu in de provincie Sichuan - toch nog altijd zo'n slordige 2100 kilometer van Beijing verwijderd. We hebben de reis in twee etappes gedaan: eerst van Beijing naar Xi'an (ongeveer 1200 km) en daarna - na een dag uitrusten - van Xi'an naar Chengdu (ongeveer 800 km).

Hoewel het uren en uren rijden is, vliegt de tijd voorbij. Onderweg is er zoveel te zien wat je nooit op een Nederlandse snelweg zou zien. Zo hangen er op geregelde afstand grote verkeersborden boven de weg, opgesteld in het Chinees en niet altijd even goed vertaald en dus grappig Engels: "Rain Or Snowy Day, Bridge, Slow Driving", "Big Size Vehicle Is Forbidden To Occupy The Left Lane Only", "Parkingway No Riying" en "Do Try Fatigue Driving". Ook zijn er borden die je onderweg wijzen op belangrijke bezienswaardigheden: "Welcome To The Gret Wall Of China". En opbeurende zij het onbegrijpelijke slogans, zoals "The Builders Of The Road With The Rich Fruits Are In The Van Of Our Prosperity!".

De tolweg wordt voornamelijk gebruikt door vrachtwagens, lange-afstandsbussen en enkele personenauto's die allen vaak enorme afstanden van duizenden kilometers afleggen. Zwaarbeladen vrachtwagens met wapperende dekzeilen en hoog opgestapelde, soms schuinhangende ladingen ploegen voort over de weg. De meeste vrachtwagens hebben een rood strikje aan hun wagen vastgeknoopt, wat geluk moet brengen en bescherming moet bieden.

We rijden door berggebieden, langs stuwmeren en soms parallel aan spoorbanen. Links en rechts van de weg zien we boerendorpen gelegen tussen akkers met hier en daar een groepje aarde heuveltjes - graven. Langs de weg staan tenten waar de wegwerkers in overnachten, hun wasgoed wappert vrolijk aan een lijn die tussen twee bomen is gespannen. Een man ondersteunt door houten krukken strompelt voort langs de snelweg, over zijn schouders heeft hij diverse zakken geslagen. In een bergachtig gebied met een slingerende weg staat een piepklein autootje met zijn neus naar de tegemoet rijdende auto's op de linkerrijbaan. Op de achterbank rookt een man relaxed een sigaretje. Ergens stuitert een kudde schaapjes als een lawine witte wolbolletjes een helling af.

Hoewel overal langs de weg borden met de verkeersregels hangen ("Vrachtwagens verboden links in te halen", "Houdt voldoende afstand", "Verboden te rijden met alcohol op", "Verboden op de snelweg achteruit te rijden"), worden de regels met een regelmaat van de klok door bijna elke weggebruiker overtreden. Inhalen doet men hier links én rechts, en als het moet ook over de vluchtstrook. Van de vluchtstrook wordt zowiezo flink gebruik gemaakt: lange-afstandsbussen stoppen er om mensen in en uit te laten stappen, wie moet plassen doet dat bij voorkeur pontificaal langs de vluchtstrook en er wordt flink gefietst over de vluchtstrook. De vluchtstrook blijkt ook heel handig te zijn om over terug te rijden (achteruit maar soms ook gewoon vooruit) als je de afslag gemist hebt.

En dan zijn er nog de mannen en vrouwen die de snelweg vrij houden van afval. Gehuld in opvallende oranje pakken en mondkapjes voor vegen ze met een bezem van bamboetakken stug al het afval op dat de passanten onderweg achteloos uit hun ramen gooien. Dat de vegers van de weg waardevol werk verrichten, blijkt als we in een immense file belanden. Tussen de stilstaande vrachtwagens, bussen en auto's lopen in de buurt wonende dorpsbewoners af en aan met kannen heet water en diverse snacks. Als de stoet zich weer in beweging zet, lijkt het wel of we langs een vuilnisbelt rijden. De weg is bezaaid met flessen, papiertjes, plastic zakken en verpakkingen waar instant noedels in hebben gezeten.

Ergens tussen Xi'an en Chengdu houdt de tolweg plotseling op. Door een bergachtig gebied moeten we verder over de Nationale Weg, een tweebaansweg. Het is een complete chaos van honderden vrachtwagens die voortkruipen over de heuvels, terwijl ze daar waar het kan elkaar proberen in te halen. Om onduidelijke redenen staat de hele boel plotseling helemaal stil. Personenauto's en langeafstandsbussen proberen om te keren om een andere weg te nemen, vrachtwagens rijden achteruit en de boel loopt steeds verder vast. Van onderlinge kameraadschap is geen sprake. Een buschauffeur uit Ningbo en een vrachtwagenchauffeur uit Beijing - beide meer dan duizend kilometer van huis - krijgen slaande ruzie als de buschauffeur op weinig fijnzinnige wijze de vrachtwagenchauffeur gebiedt een stukje achter uit te rijden zodat hij een afslag kan bereiken en via een andere weg verder kan gaan. De politie en diverse omstanders moeten eraan te pas komen om de vrachtwagenchauffeur een piepklein stukje achter uit te laten rijden, terwijl de vrachtwagenchauffeur grauwt tegen de buschauffeur: "o, o, als je zó'n toon aanslaat ga ik geen milimeter achteruit, je bekijkt het maar, klootzak!" We doen meer dan vijf uur over een stukje van nog geen honderd kilometer.

Een vrouw achter het stuur - en dan met name een buitenlandse vrouw - roept vreemde reacties op. Geregeld ontstaat er in passerende auto's grote commotie als ze een blond hoofd zien in onze auto. Eén auto met vier mannen blijft lange tijd luid toeterend achter ons rijden. Wanneer ze ons dan eindelijk inhalen, gaat een van de achterraampjes open en verschijnt er een hand met triomfantelijk opgestoken middelvinger uit het raam. Ze liggen dubbel van het lachen. Ik probeer me maar niet beledigd te voelen en rij stoer door zonder een krimp te geven. Maar bij de eerstvolgende "Civilized Parking Area" stop ik om het stuur over te geven en vervolgens een hele lange tijd niet meer zelf te rijden.

www.mingbai.nl/weblog
Meer verhalen uit de weblog

Een "Civilized Parking Area"

In de file

Afvalravage na de file