26 juli 2012: Na de regen van 21 juli: hoe is het nu in Beijing?

Overzicht in de krant van 25 juli van de getroffen gebieden, het groot uitgelichte deel is het district Fangshan.

Al de dag na de extreme regenval van zaterdag 21 juli werd het leven in het centrum van Beijing weer gewoon hervat. Het was de 22e zelfs zeer mooi weer: zonnig en een helderblauwe lucht. Wel zag je nog overal plassen en op veel plaatsen moesten de honderden auto's die de dag ervoor waren gestrand in het water worden weggehaald. Maar voor wie op die dag in Beijing aankwam moet het moeilijk te geloven zijn geweest dat het de dag ervoor zo'n heksenketel was.

Vijf dagen na de regen
Nu, vijf dagen na de regen, merk je in het centrum niets meer van die afgelopen zaterdag. Wel is het regenseizoen momenteel aan de gang, dus er valt relatief gezien veel regen. Maar niet in van die extreme hoeveelheden als afgelopen zaterdag. Alle grote toeristische attracties zijn gewoon te bezoeken, het vliegveld en de treinstations functioneren normaal. Ook de Grote Muur is te bezoeken.

De dag na de regen leek het wel alsof er nooit iets gebeurd was (eigen foto, 22 juli, in Tongzhou).

Grote verschillen
Heel anders ligt de zaak in de buitengebieden ten zuidwesten van stedelijk Beijing. Hier is het leven op veel plekken compleet ontwricht. Om te begrijpen hoe het kan dat het leven in een deel van Beijing gewoon doorgaat terwijl een ander deel op zijn kop staat, moet je eerst weten dat Beijing heel groot is. De grenzen van Beijing lopen nogal grillig maar grofweg kun je zeggen dat van noord naar zuid de afstand ruim 150 kilometer bedraagt, en van oost naar west ruim 100 kilometer.

In de berggebieden ten zuidwesten van het centrum zijn veel bruggen weggespoeld (foto krant 25 juli).

Stedelijk en ruraal
Beijing is verdeeld in een stedelijk gebied en een ruraal gebied. Onder het stedelijke gebied van Beijing wordt de stad van het centrum tot aan de vijfde ringweg verstaan. Uitgestrekte voorsteden liggen binnen het gebied tussen de vijfde en de zesde ringweg. Tongzhou bijvoorbeeld, een voorstad ten oosten van het centrum, is ongeveer 20 kilometer van het centrum. Districten als Huairou, Miyun, Pinggu en Mentougou kun je beschouwen als platteland, gelegen in een bergachtig gebied.

Fangshan meest getroffen
Een van de meest getroffen gebieden is het district Fangshan. Fangshan ligt ongeveer 40 kilometer ten zuidwesten van het centrum van Beijing. Fangshan zelf bestaat weer uit een stedelijk deel met een aantal grote voorsteden, waarvan Zhoukoudian de bekendste is. Dit is namelijk de vindplaats van de Pekingmens. Het oostelijke deel van Fangshan is bergachtig. Hier kronkelt de Juma-rivier door de bergen. Het is een geliefde bestemming als weekenduitje voor de inwoners van Beijing. Vooral Shidu is zeer populair. Hemelsbreed gemeten ligt Shidu zo'n 80 kilometer van het centrum van de stad.

460 mm regen
Terwijl in het centrum van de stad zaterdag al heel veel regen viel (zo'n 170 mm), viel er in Fangshan maar liefst 460 mm. Ter vergelijking: in Nederland valt in een heel jaar gemiddeld tussen de 700 en 900 mm regen. Een overzicht in een van de Pekinese kranten (Xin Jing Bao) laat zien dat er op 7 plaatsen in Fangshan grote problemen waren, bijna allemaal gelegen in het bergachtige deel van Fangshan.

Verwoestingen in Fangshan (krant 25 juli).

Juma-rivier
Met name langs de Juma-rivier ging het goed mis. Hier kregen veel dorpen met heftige overstromingen te maken. Dit is ook het deel waar zich veel dagjesmensen bevonden (het was immers zaterdag). Bij Shidu werd pas op 23 juli een groep van 200 toeristen ontdekt die in het gebied vast waren komen te zitten.

Yesanpo
Iets over de grens met het district in de provincie Hebei ligt de plaats Yesanpo, eveneens langs de Juma-rivier. Hier waren meer dan tienduizend toeristen uit Beijing, Tianjin en Hebei vast komen te zitten. Deze mensen, die praktisch allemaal met de auto waren gekomen, zijn de afgelopen dagen met speciaal hiervoor ingezette treinen teruggebracht naar Beijing.

Verwoestingen in Yesanpo (krant 25 juli).

Snelweg Beijing-Hongkong-Macao
Iets ten noordoosten van Fangshan ging het mis bij de snelweg Beijing-Hongkong-Macao. Over een afstand van 900 m was hier bij een laaggelegen deel van de weg maar liefst 4 m komen te staan. 84 auto's waren onder het water verdwenen, drie mensen verdronken in hun auto. Er zijn o.a. tien duikers aan te pas gekomen om te checken hoeveel auto's er precies waren en of er nog mensen in de auto's zaten. De weg was 24 juli weer vrij.

Windhoos bij Daxinzhuang
En dan was er nog het dorp Daxinzhuang in het district Tongzhou, waar niet zozeer de regen alswel een windhoos de vijand was. Dit dorp ligt op ca. vijf kilometer van ons huis. Maar terwijl er bij ons geen sprake was van wind, werden daar de daken van blauw golfplaat (waar de meeste huizen daar mee bedekt zijn) losgerukt, en waaiden electriciteitspalen en honderden bomen om. Vanmiddag zijn we daar even gaan kijken. Langs de hoofdweg is iedereen bezig met het repareren van daken en electriciteitspalen en op een zijweg langs het kanaal stuitten we op een plek waar werkelijk honderden bomen waren omgewaaid, afgebroken of helemaal schuin stonden.

Ontwortelde en geknakte bomen bij Daxinzhuang (eigen foto 26 juli).

Sommige bomen liggen bijna plat op de grond als gevolg van de windhoos (eigen foto 26 juli).

Argwaan en woede
Het officiële dodental van de heftige regenval in Beijing stond tot vandaag op 37, een aantal waar vooral op internet ernstig aan getwijfeld werd. Zojuist hebben de autoriteiten een nieuw dodental bekend gemaakt: 77 slachtoffers. Ongetwijfeld zal ook dit getal niet geloofd worden. Op Weibo (de Chinese twitter) circuleerden geruchten van wel 1000 doden, wat mij dan weer erg onwaarschijnlijk lijkt. Sowieso is er sprake van grote woede onder de bevolking, die vindt dat de bestuurders van de stad hun verantwoordelijkheden niet hebben genomen door geen zorg te dragen voor een goed waterafvoersysteem. Ook wordt de bestuurders verweten dat de inwoners geen idee hadden wat hen te wachten stond op die zaterdag. Er was gewaarschuwd voor regen, maar dat het zo heftig zou worden was niet bekend gemaakt.

Veiligheidshamers
De enigen die garen lijken te spinnen bij de gebeurtenissen van de afgelopen dagen zijn de verkopers van veiligheidshamers, waar autoramen mee kunnen worden ingeslagen als je auto onder water komt en je de ramen niet meer open krijgt.

Het landschap van Yesanpo in betere tijden (eigen foto, vorig jaar mei).


Bovenstaand artikel is geschreven door Inge Jansen, Chinadeskundige en schrijfster van onder andere de Dominicus-gidsen China, Shanghai en Beijing . Op haar blog schrijft ze over China.

Via haar bedrijf Mingbai (wat 'begrijpen' in het Chinees betekent) geeft zij informatie over China. Haar expertise bevindt zich op het snijvlak van Chinese cultuur & samenleving, geschiedenis en toerisme.

Zij schrijft voor verschillende media, geeft lezingen en rondleidingen en verzorgt cursussen en workshops.

www.mingbai.nl/weblog
Meer verhalen uit de weblog