4 maart 2013: Chengdu en het fenomeen bloesemtoerisme

In het heuvelachtige gebied net ten zuidoosten van Chengdu in de zuidwestelijke provincie Sichuan is het al volop lente. De bloesems daar staan al een beetje in bloei, en China zou China niet zijn als daar niet weer direct een hype rondom ontstond. In dit geval dus het bloesemtoerisme. Boeren stellen hun boomgaarden open en dan kun je daar tegen betaling met een kop thee wat in de zon gaan zitten. Op zich best lekker, alleen als iets in China succesvol is gaat het meteen allemaal zo over de top. Ergens onderweg zag ik een bord staan dat de sfeer wel goed weergeeft: 'Agrotainment'.

Een schitterende omgeving, mooie bloesems en overal bloeiende gele koolzaadvelden. Hartstikke idyllisch, zou je denken. De werkelijkheid is een beetje anders. Overal waar ook maar een bloesem te bekennen is, worden direct tafels en stoeltjes neergezet.

De hele vallei is een aaneenschakeling van terrassen waar je tussen de bloesems kunt zitten.

De concurrentie is moordend met zoveel terrassen, dus overal staan mannen en vrouwen langs de weg die proberen je naar hun terras te lokken. Sommigen doen dat op een buitengewoon opdringerige manier, die gaan gewoon voor je auto staan en dwingen je te stoppen (want erover heen rijden is ook zo crue...)

Bij sommige terrassen vallen de roze bloesems helemaal weg tegen de kleuren van de parasols.

Langs de weg staan ook veel suikerrietventers.

Ons oog viel uiteindelijk op deze boomgaard, voornamelijk omdat daar geen opdringerige wervers stonden. Nadat we 60 RMB voor twee koppen thee hadden betaald, konden we lekker de middag hier doorbrengen.

Het was heerlijk weer, zo'n graad of 19, praktische onbewolkt en de koolzaadbloemen roken lekker zoet. Echt een lentegevoel krijg je van dit weertje. En een rode kop, zo merkte ik aan het einde van de middag.


Bovenstaand artikel is geschreven door Inge Jansen, Chinadeskundige en schrijfster van onder andere de Dominicus-gidsen China, Shanghai en Beijing . Op haar blog schrijft ze over China.

Via haar bedrijf Mingbai (wat 'begrijpen' in het Chinees betekent) geeft zij informatie over China. Haar expertise bevindt zich op het snijvlak van Chinese cultuur & samenleving, geschiedenis en toerisme.

Zij schrijft voor verschillende media, geeft lezingen en rondleidingen en verzorgt cursussen en workshops.

www.mingbai.nl/weblog
Meer verhalen uit de weblog